ספר המדע
במה עוסק הספר?
ספר המדע הינו הספר הראשון בתוך החיבור "משנה תורה" המכיל י"ד ספרים. בספר זה פורש הרמב"ם בחרט אומן את היסודות של האמונה היהודית, בבהירות ובשפה נפלאה.
הספר פותח בפסגת המאמץ האנושי: ידיעת ה', עובר לתאר בקצרה את תורת הסוד (מעשה בראשית ומעשה מרכבה), ממשיך במצוות חיים של קידוש ה', כשבמעלתם הגבוהה ביותר נמצא הנביא.
לפני שיתחיל הרמב"ם לעסוק בחובת לימוד תורה, הוא מבקש לכונן מעשי גוף בריאים, ולעצב את מידות הנפש של היהודי, את אופיו ואת תודעתו.
הרמב"ם יגדיר מהו הריחוק מה', מהי עבודה זרה, ומהם האמונות התפלות והפסולות.
בסוף הספר ידבר הרמב"ם על התיקון מעבירות, על חירותו של האדם ועל אחריותו הנובעת מכך (הבחירה החופשית), על הגמול (העולם הבא) ועל העונש (הכרת), ועל מידת הקרבה לה' והדרישה הנובעת מכך.
מדוע שם הספר 'ספר המדע', הרי אין כאן תיאוריים מדעיים?
(מתוך ההקדמה לספר)
משנה תורה הוא ספר ההלכות המקיף ביותר הקיים בעולמה של היהדות, ויש בו כדי להעמיד את האדם על המציאות הראויה שהתורה מבקשת שנלך בה. במהות חייו של האדם, העומד מול האל ברוך הוא, שלושה שלבים הם המופיעים רצוא ושוב:
המעשה הרצוי, והוא הנדרש מכל אדם בראשונה; לאחר מכן ההבנה האנושית, הדורשת מן האדם לחקור ולדעת. ואולם שני אלה הם רק הכנה למשימתו הגדולה של האדם: לחיות מתוך הכרת האמת ועיצוב חייו בשביליה של התורה.
זו מטרתה של ההלכה – לעצב הליכות חיים ושבילי מחשבה, כמאמר חכמינו זיכרונם לברכה: "אל תקרי הליכות אלא הלכות". ולכך מכוון הרמב"ם באמרו: "אין חיים אלא דעות נכונות" (מו"נ א,מב).
הדעה, בדומה לאהבה בין האיש לאישה, שאינה מתבטאת רק בעשיית מעשים או בהבנה שכלית אלא בחיים מלאי דבקות גדולה ונאמנות רבה, כמו שמתואר בפרק האחרון של ספר זה.
זוהי דעת האמת. ובשמה של השגה גדולה זו, הרמב"ם פותח את ספר "משנה תורה", ולכן הוא קורא לו 'ספר המדע'.
מבנה הספר:
הקדמת הרמב"ם:
צורך בספר אחד וחזון הספר. פירוט תרי"ג מצוות, וייעודו של כל אחד מי"ד הספרים.
הלכות יסודי התורה:
להכיר את ה' (בידיעה, באהבה וביראה), להביא הכרה זו לכל מקום, שהיא מצוות קידוש השם, ולהכיר בשיא מעמד האדם בקשר עם ה', הנבואה.
הלכות דעות:
הדרך להגיע ליעד, שהוא החיבור אל ה', יש בה שני שלבים הבאים רצוא ושוב, אחד קודם לחברו, וחברו מפרה אותו ומשכללו. השלב הראשון נעשה במעשה, בעיצוב תכונות אופי טובות הממומשות בהתנהגות מאוזנת וטובה של האדם עם עצמו ועם סביבתו, מתוך הבנה נכונה של מהלך חייו, להיות אדם ישר וטוב.
הלכות תלמוד תורה:
השלב הבא נעשה בלימוד, שהרי "אין מלמדים דברי תורה אלא לתלמיד הגון, נאה במעשיו, או לְתם". מרכזיותו של לימוד התורה, שהיא דבר ה', מכשירה את האדם לשכלל את חייו.
הלכות עבודה זרה:
הבנה לא נכונה של החיבור אל ה' עלולה להיות הרת אסון, וממנה צריך להישמר. גוֹניו של השקר רבים הם, ומופעיו מטעים ומתעתעים.
הלכות תשובה:
בסופו של הספר, מובא תיקון לנכשלים, כיצד לשוב אל הדרך הנכונה, ותוך כדי זה מתוארים עיקרי האמונה: הבחירה החופשית, העולם הבא ואהבת ה'.
קבלת הספר בעם ישראל
על הספר נטען כי הוא מגלה סתרי תורה ואפילו כופר (!). באחת מן המחלוקות הגדולות בעולם היהודי, הספר הוחרם ואף הועלה למוקד ע"י יהודים (!)
הרמב"ן, שבהגנתו האמיצה הגן על ספרי הרמב"ם ובעיקר על ספר המדע ומורה הנבוכים שהועלו על המוקד בִבְלִי דעת ובעיוורון, אשר גדולי ישראל נצטערו על כך מאוד, כותב אגרת על שבחם של הספרים:
וְהִנֵּה קְהִלּוֹתֵינוּ חָסִים עַל כְּבוֹד הָרַב הַגָּדוֹל
וּמְקַנְאִים לוֹ קִנְאָה גְּדוֹלָה לִכְבוֹד תּוֹרָתוֹ וַחֲסִידוּתוֹ
וְאֶת יְקָר תִּפְאֶרֶת גְּדֻלָּתוֹ…
מַה יֹּאמְרוּ לְסֵפֶר הַמַּדָּע? וְהַמִּכְתָּב מִכְתַּב אֱלֹהִים אֲשֶׁר הֶעְתִּיקוֹ,
מַפְתֵּחַ לְסִפְרֵי הָרַב ז"ל בַּתַּלְמוּד וּמָבוֹא לְכָל חִבּוּרָיו,
סוֹפֵר מִצְווֹת ה', עֲשֵׂה וְלֹא תַעֲשֶׂה,
מְלַמֵּד לַתַּלְמִידִים כָּבוֹד וּמוֹרָא, בְּהִלְכוֹת תַּלְמוּד תּוֹרָה,
יוֹרֶה חַטָּאִים דֶּרֶךְ בְּהִלְכוֹת תְּשׁוּבָה, וּבְנַחַת וְשׁוּבָה,
בְּלִי קֻשְׁיוֹת וַהֲוָיוֹת, מֵפִיק מַרְגָּלִיּוֹת.
כִּי לֹא מָצִינוּ דִּבְרֵי תְּשׁוּבָה בַּתַּלְמוּד, רַק מְפֻזָּרִים וּמְפֹרָדִים בֵּין הַהֲלָכוֹת וְהַהַגָּדוֹת בִּלְתִּי בְּרוּרִים.
וּבְכָל חִבּוּרֵי גְּאוֹנִים, הָרִאשוֹנִים וְאַחֲרוֹנִים,
לֹא מָצִינוּ אוֹתָם עִנְיָנִים, דְּרוּשִׁים לְכָל חֶפְצֵיהֶם וּמְזֻמָּנִים,
כַּאֲשֶׁר הֵמָּה מְפֹרָשִׁים וּמְבֹאָרִים בַּסֵּפֶר הַהוּא הַמְּמֻלָּא בִּפְנִינִים, הַמְּיֻסָּד בַּסַּפִּירִים מִבַּחוּץ וּמִבִּפְנִים.
(כתבי הרמב"ן, מוסד הרב קוק, ח"א, עמ' שלו)
עם השנים שככו המחלוקות, והספר הוכר כספר יסוד של האמונה היהודית, וכיום בכל דיון על יסודות האמונה הספר משמש בתפקיד גדול ומשמעותי.
עמודים לדוגמה מהספר
- ברכות והסכמות
- מאפיינים ופתח דבר
- דוגמא מתוך הלכות יסודי התורה – מסומן
- דוגמא מתוך הלכות דעות – מסומן
- נספח לימודי חול במשנת הרמב"ם