שלום, אורח
חיפוש
חיפוש

משנה תורה

למה משנה תורה?

"כמדומה שראוי להתרגל הרבה בחזרת הרמב"ם כסדר, פרק או פרקים בכל יום, כפי האפשר, פעם בלא נו"כ ופעם עם נו"כ היותר עקריים, אבל העיקר החזרה ההקפית, שבהמשך הענין כמדומני שעתיד ספר "היד" להיות המעין המרכזי לת"ח, ע"פ סדרי הלימוד שבהכרח יחודשו"

(הראי"ה קוק זצ"ל, אגרות א קכה)

 

ספר הי"ד החזקה להרמב"ם הינו הספר היחיד הכולל וממצה את כל התורה שבעל פה כולה.

כפי שמעיד עליו הרמב"ם בעצמו בהקדמתו לספר: "וראיתי גם כן שאחבר חיבור יכלול כל דיני התורה ומשפטיה עד שלא יהיה חסר דבר ממנו. ובכלל שלא יצטרך עמו אחר התורה (שבכתב) ספר אחר זולתו לדעת ממנו דבר שיצטרך בכל התורה בין מדאורייתא בין מדרבנן".

מבנה, תפקיד וחזון של משנה תורה
כעת נתאר את הדרך בה לימוד הרמב"ם מקדם את השאיפה היהודית הגדולה לחברת קודש ומופת.

המבנה הוא מן הפרט אל הכלל:

  • ספרים המדע, אהבה וזמנים עוסקים באדם
  • ספרים נשים, קדושה, הפלאה וזרעים עוסקים באדם ובסביבתו ובמשפחתו ובשדהו
  • ספרים עבודה, הקרבנות וטהרה עוסקים במקדש
  • נזקים, קניין, משפטים ושופטים עוסקים במשפט ובמלכות

כך מתקדמים.

תפקיד הספר לשמש ספר יסוד לכל רב ושופט. על פי ההלכה, רק מועמד המכיר את כל התורה כולה, יכול לקבל את הסמיכה מן הסנהדרין, המאפשרת לכל רב ולכל דיין לפסוק הלכות, אפילו להתיר נדרים או לראות כתמים.

החזון של ספר "משנה תורה", הוא לא רק לסכם את התורה כולה אלא גם לכונן ולקדם את המימוש הנשגב של התורה בבניין מוסדותיה, בהעצמת ישראל ובמימוש תכלית האדם. זה החיבור המכונן, ועם ישראל עוד יגיע להגשמת חזון זה. הדבר יתחיל בישראל ויגיע לכל העולם כולו.

שלוש תובנות עקרוניות מובילות את חזון "משנה תורה", ומתוך כך את חזונו של המפעל.

  • אפשר להבין את כל התורה
  • חשוב להבין את התורה
  • הכרחי להבין את התורה כדי לממש אותה.

 

אפשר להבין את כל התורה

תורתנו תורת חיים היא, והיא צריכה להישאר תורת חיים, בהירה לכל אדם ואדם מישראל, נגישה לכל איש, כמאמר רבנו הרמב"ם: "כתר תורה הרי הוא מנח ועומד ומוכן לכל… כל מי שירצה, יבוא ויטול" (תלמוד תורה ג,א).

כל אדם יכול להבין את כל התורה, אך לא לשלוט בפרטי הפרטים, ואין כל איש יכול להסיק דבר מתוך דבר מתוך עיון, אבל כל אחד ואחד מישראל יכול להכיר את עיקרי הדברים. וכן כתב הרמב"ם על ההלכות שקיבץ בספרו: "ואפשר שידעם הכל: גדול וקטן, איש ואשה, בעל לב רחב ובעל לב קצר".

כל אדם יכול ללמוד את עקרונות הלכות שכנים, את מה שהכהן הגדול עושה ביום הכיפורים, את סדר הפרשת התרומות והמעשרות, את עקרונות מתן צדקה לעניים ופדיון שבויים וכדומה.

חשוב להבין את כל התורה

הקביעה שכל פוסק הלכה צריך להכיר את כל התורה גם אם הוא בא לפסוק רק בעניין מסוים, יסודה בצורך בשלמות גדולה של התורה: כל התורה שלנו – אחת היא.

במובן זה, הכרת כל הלכות רוצח למשל משפיעה על התנהגותנו בכל יום ויום. הבנת עקרונות הלכות מקדש (שגגות) משפיעה על הבנת הפסיכולוגיה של האדם. הבנה של הלכות ממרים, מחדדות סוגיות של ציות, וכך הלאה. אפשר לתפוס את החזון הגדול של התורה, לא רק של ההלכות שאנו זקוקים להן כאן ועכשיו, כגון הלכות שבת ותפילה, אלא את ההיכל הגדול של ההלכה הנוגע להנהגת האומה: המצוות התלויות בארץ, המקדש והמשפט העברי. זאת, לא רק מפני שדברי תורה עשירים במקום אחד ועניים במקום אחר, אלא גם מפני שכל מעשה וכל הלכה משקפים הגות שיש לה מקום גם בהלכות אחרות.

נוסף על זה, היום היהדות מרוסקת לרסיסים, ורבה הפלגנות וההתפצלות לתורות תורות, ורק אם נביט קדימה, לראות את כל התורה, נוכל לעמוד על המאחד את כולנו כקרש הצלה מפני התפוררות החברה היהודית. החלקים שכולנו רואים יחד כיעד גדולים מכל מחלוקת בהלכות שבת או בהלכות תפילה.

הכרחי להבין את התורה כדי לממש אותה

כשאדם מישראל יכול לתפוס את התמונה הכללית הזו, הוא יודע לאן לשאוף. הוא מבין מה חסר. יש לו עמוד שדרה. הוא יודע אל נכון מהי חירות האדם, איך ייראו החגים שלנו כשייבנה בית המקדש, איך תיראה המדינה היהודית, מהו המעמד הנשגב של האדם כנביא, באהבת ה', בקרבת ה', בחברת מופת. הוא יצייר לעצמו באמת, לא בדמיון כוזב, מהו המקדש מהם חיי טהרה, ויתחיל לשאוף אליהם.

ההכרה הזו תבוא מלמטה, כשהמון עם ישראל יכירו יותר ויותר חלקים מן התורה החסרים לנו. מימוש הרעיונות הגדולים הללו ייקלט רק מתוך הכרה המנחילה את כל התורה לכל אחד מאתנו, ויוצרת חזון משותף. זה יסוד הצורך בלימוד הרמב"ם מדי יום ביומו, רמב"ם יומי.

המקדש והטהרה. זהו עולם שלם החסר לנו. אפשר לצייר את המקדש ואת העבודות במקדש ולהמחיש אותן, אבל מי יכול לדמיין את חיי הטהרה? מי יודע את פרטיהם? את אלו צריך להתחיל להכיר מתוך לימוד, ואז לדמיין. זה אינו מהלך שאיש אחד יכול לעשות לבדו. זה ליצור תודעה משותפת בחיים כאלו, אם נתחיל לתאר לעצמנו, כל אחד מן הלומדים, כל אחד וקרוביו, יש תקווה שנגיע למימוש הדברים. הנגשת הרמב"ם לכל אחד ואחד היא רק תחילת התהליך הגדול הזה. אומרים כשיודעים למה לשאוף שהשמים הם הגבול. במקרה שלנו, השמים הם רק ההתחלה.

ומהם נוריד את הדברים לארץ ונחבר בין שמים לארץ.

המאמץ הזה להנחיל תורה שלמה ולשאוף למימושה הנשגב, להוריד שמיים לארץ, מתחיל בהיכרות, בלימוד.

 

 

למה המהדורה שלנו?

בזכות הנוסח

נוסח זה הוא המדויק ביותר שיש – נוסח זה מעניק ללומד את הביטחון הנחוץ שלפניו נוסח הרמב"ם המדויק כדי לדייק מתוכו ולצטט ממנו.

זהו הנוסח המופיע בכל מהדורותינו, מהדורת רמב"ם בכרך אחד, והמהדורה המבוארת.

 

עיקרי ייחודו של הנוסח ועיקרי תועלותיו

נוסח היסוד מבוסס על מהדורת מו״ר הרב קאפח זצ״ל, שנערכה על פי כתבי היד התימניים שהיו ברשותו, מתוך הכרעה מלומדת ומבוססת בין כתבי היד. כבר יצא בעולם כולו טיבם וטבעם המעולה של כתבי יד תימן.

בדור האחרון נעשו בירורים חשובים רבים בדרכי הכרעת הנוסחאות של החיבור על ידי עורכי המהדורות המדויקות, תלמידי חכמים ומלומדים. בניסיון לשכלל את הנוסח עד מקום שידנו מגעת, השווינו את נוסח היסוד לנוסח מהדורות מדויקות אלו. במקומות שהמהדירים חלוקים ביניהם בדבר הנוסח המתוקן, רשמנו בשולי ההלכה את הנוסח האחר בלי להכריע ביניהם, והלומד יבחר את הנוסח שהוא מעדיף. השתדלנו בדרך זו לכלול את עבודת המהדורות השונות ואת דרכי הכרעותיהן בין כתבי היד ולהניח לפני הלומדים דבר שלם שאינו שנוי במחלוקת.

המהדורה נוקדה על ידי מומחה בהשראת הניקוד שבכתב ידו של הרמב"ם. האיורים במהדורה צויירו מחדש. הוספנו מראי מקומות להפניות הרמב"ם עצמו (כמו שביארנו, כמו שיתבאר) ולמקבילות בכתבי הרמב"ם עצמו כאשר עלה בידינו לאתרן.

 

הרמב"ם היומי

במהדורותינו ציינו לסדר הלימוד בקצב של שלושה פרקים בכל יום. בהקדמה למשנה תורה בא גם הציון ללימוד פרק אחד בכל יום.

 

בזכות הביאור

רמב"ם על פי הרמב"ם

הביאור קצר, מכוון לפשט העניין, ובא לבאר את הרמב"ם על פי דבריו ברחבי משנתו (רמב"ם

על פי הרמב"ם): בספר "משנה תורה", ב"פירוש המשנה", ב"מורה הנבוכים", ב"מילות ההיגיון"

ב"שו"ת הרמב"ם" וב"כתבים רפואיים", וגם כפי שהעלו בכתביהם חכמי ישראל שהלכו בדרך זו

בהבנת הרמב"ם, ובעת האחרונה במהדורתו של הרה"ג יוסף קאפח זצ"ל ופירוש "יד פשוטה" לרב

נ"א רבינוביץ זצ"ל, וכן בחיבוריהם של צאצאי הרמב"ם ונושאי כליו לדורותיהם. הביאור כולל:

  • ביאור מילים קשות
  • ביאור ההלכה
  • השלמת פסוקי המקרא
  • הפניות להלכות מקבילות ומשלימות ברמב"ם
  • דברי הגות קצרים
  • תיאורי החיים (ראליה) וזיהוי החי והצומח
  • איורים
  • טבלאות ורישומים
  • הקדמות וסיכומים במקומות הנדרשים
  • חילופי נוסח

על הביאור ועל הרלוונטיות שלו לימינו

מפעל הביאור, אף יותר מקביעת הנוסח, הינו מפעל אדירים. מתוך הכרה ביומרה הגדולה, ומתוך הרצון ליצירה משותפת, המפעל נעשה מתוך יצירת קונצנזוס ושיתוף פעולה עם מוסדות רבים, ישיבת תורת החיים של הרב טל, ישיבת בית הבחירה שליד מכון המקדש, מכון משפטי ארץ ועוד, רבנים מישיבות רבות (עתניאל, קרני שומרון, מעלה אדומים ועוד) ואנשי אקדמיה, כגון פרופ' זהר עמר המסייע לנו בזיהויי החי והצומח.

כל אלו ביחד זיכו את המפעל בפרס לתרבות יהודית ע"ש יעקב אגרסט לשנת תש"ע של משרד החינוך והתרבות.

 

תמציתי. מועט המחזיק את המרובה. רמב"ם על פי הרמב"ם. דגש על כותרות ומבנה הפרק. איורים ורישומים. מיועד לקהל של תיכון ומעלה, אף כי גם תלמידי חכמים יכולים להנות ממנו. ביאורי מילים וביאורי עניין.

המטרה שאנשים יוכלו "לתפוס" תמונה שלמה של ההלכה, ויש בדבר כדי להזמינם למימוש.

 

כאשר אנו מצרפים נספחים שונים, למשל שטר שכירות (לפי ההלכה, גם לפי השו"ע, ולפי החוק), המטרה היא שאדם הלומד הלכות שכירות ידע (שוב, בתמציתיות, וזה המאפיין הכי "חזק", כהנחיית הרמב"ם "לעולם ישנה אדם לתלמידו דרך קצרה") שעליו לחשוב בצורה מעשית, איך חיים את התורה הגדולה הזו, וכך לא ילך כרובוט לעו"ד או לקנות שטר שכירות בסטימצקי. הרעיון הבסיסי הזה הוא שאת התורה הגדולה הזו, בהיקפה נורא ההוד, אפשר להקיף.

במובן הזה, כל תורה שאדם לומד ושהרמב"ם יכול ללוות אותה (דף יומי, פרשת שבוע וכו') הופכת לרלוונטית. לא מורכבת. פשוטה. תורה גדולה, אבל לא בשמיים. קצר ולעניין. תכל'ס

 

עיצוב העמוד

במהדורת הכיס, הביאור בא בתחתית הדף עם ציון ההלכה אליה מתיחס הביאור, בכדי לאפשר ללומד לרוץ על ההלכות. במהדורה הבינונית ובמהדורה הקלה, המקור והביאור באים טור מול טור, כדי להקל על הקורא בקריאה משולבת של המקור והביאור.

איך מתחילים ללמוד?

  • ספר המדע מותאם וכו'
  • איזכור לדיגיטלי
  • קישור לחנות
  • הפנייה לפלייליסט
  • מאמרים רלוונטיים

 

איזו מהדורה מתאימה לי?

רמב"ם בכרך אחד –

כל היד: לחוקרים, לאלו שמכירים כבר, או רק רוצים להציץ תוך כדי לימוד גמרא, ולמי שרוצה את כל התורה ביד אחת: מהדורה של הרמב"ם בכרך אחד עם מפתחות וללא ביאור.

רמב"ם מבואר בארבעה כרכים –

בשולחן: לאלו שרוצים להתפנק ולשבת וללמוד רמב"ם בנחת או כמתנה לבעל או לחתן הצעיר. מהדורה שולחנית מבוארת בגודל בינוני ב- 4 כרכים. כריכה קשה.

רמב"ם מבואר ב 14 כרכים בכריכה קשה –

דק קליל לנשיאה, מהדורה מבוארת בגודל בינוני. לאלו שמעוניינים לשמור על הספר בכריכה קשה, יחד עם האפשרות להתמקד בספר שאותו לומדים.

רמב"ם מבואר ב 14 כרכים בכריכה רכה –

בתיק/ כוס קפה: לאלו שאצה להם הדרך. מחפשים משהו קליל לשלוף מהתיק וללמוד תוך כדי: מהדורה מבוארת בגודל בינוני ב-17 כרכים בכריכה קלה. היא מהדורת מנויי הרמב"ם היומי בשינוי הכריכה.

 

על תקנת הרמב"ם היומי

לימוד הרמב"ם היומי, מיסודו של הרבי מליובאוויטש, הינו לימוד יומי של פרקי הי"ד החזקה של הרמב"ם, מטרתו היא לאחד את עם ישראל בלימוד משותף כך שכל יהודי יקיף את כל התורה כולה באופן שיטתי תוך פרק זמן מוגדר.

בלימוד בשותפות עם רבבות יהודים בארץ ובעולם ישנה אחדות גדולה שנוצרת בין הלומדים, ובנוסף כמעט בכל מקום אליו אדם מגיע יוכל למצוא חברותא או שיעור שעוסקים באותו הנושא ממש.

הורד לוח מורה שיעור לשני המסלולים ולספר המצוות

 

מסלולי הלימוד

שלושה פרקים ליום:

מסלול הלימוד העיוני, במסגרתו מסיימים את 'הי"ד החזקה' כולו במשך כשנה. המסלול מיועד לאלו שמסוגלים להקדיש ללימוד זמן משמעותי ביום (1-1.5 שעות ביום), מכיוון שהלימוד במסלול זה, מטבע הדברים, אינו בעיון, יש ללמוד הלכה או פרט מתוך הנושא הנדון ברמה עיונית.

 

פרק אחד ליום:

מסלול המוצע לכל יהודי, דורש זמן מועט יחסית (20-30 דקות ביום), במסגרתו מסיימים את 'הי"ד החזקה' לאחר כשלוש שנים.

 

דוגמאות

מתוך יסודי התורה –

https://www.mishnetorah.co.il/wp-content/uploads/documents/examples/benoni/benoni1/benoni_1_exm_yesodey.pdf

 

תמונות המצורפות לספר טהרה –

https://www.mishnetorah.co.il/wp-content/uploads/documents/examples/benoni/benoni3/benoni_3_tmunot.pdf

 

מתוך הנספחים לסדר זרעים –

https://www.mishnetorah.co.il/wp-content/uploads/documents/examples/kala/kala_pic_zraim_exm.pdf

 

דוגמה להקדמות –

לכל ספר מצורפת הקדמה המתארת את נושאו, את סדר חטיבות ההלכות שבו, הגות מרכזית החורזת את הספר ורעיון החותם אותו.

MT -1111111- [ORANIM] (mishnetorah.co.il)

דוגמה למבנה הפרקים –

לכל פרק ניתנו כותרת קצרה וכותרות משנה בתוכו המציינות את נושא הפרק או נושא ההלכות ומסייעות להתמצאות ולזיכרון. לוח הנושאים בא בהקדמה לכל חטיבת הלכות, והוא מעניק במבט אחד תמונה כללית של כל ההלכות.

MT -1111111- [ORANIM] (mishnetorah.co.il)

 

פסוקי המקרא

בהקדמת כל חטיבת הלכות הבאנו את פסוקי המקרא העיקריים להלכות עם כותרת וביאור קצר,

כדי לחבר בין התורה שבכתב לתורה שבעל פה, שמשנה תורה הוא סיכומה.

https://www.mishnetorah.co.il/wp-content/uploads/documents/examples/shonot/psukim-exp.pdf

לחץ להגדלה

 

המפתחות והנספחים

מפתחות עשירים ורבים המסייעים למצוא כל נושא בקלות, ונספחים המשלימים את תורת החיים שבמשנת הרמב"ם.

https://www.mishnetorah.co.il/wp-content/uploads/documents/examples/shonot/zmahim-exp.pdf

https://www.mishnetorah.co.il/wp-content/uploads/documents/examples/shonot/hafrasha-exp.pdf

https://www.mishnetorah.co.il/wp-content/uploads/documents/examples/shonot/mapa-exp.pdf

https://www.mishnetorah.co.il/wp-content/uploads/documents/examples/shonot/scirut-exp.pdf

 

 

עגלת קניות